בדידות מתוך בחירה

  • by

עליזה, כשמה כן היא, אישה מאוד אנרגטית, עצמאית, נחושה ומלאת חיים, למרות שהחיים לרוב היו קשים וטראגיים עבורה. תמיד שמרה על אופטימיות ושמחה. בכל משבר תמיד נעמדה על הרגליים והמשיכה הלאה לעתיד טוב יותר. היא נהגה לומר – 'מה שלא הורג אותך מחשל אותך'. משפט נוסף שהתייה נוהגת לשנן הוא: 'אלוהים חונק אבל לא הורג'. כל חייה נלחמה על זכויותיה הפשוטות להיות אדם חופשי בדעותיו ולפעול על פי עקרונותיה, נלחמה אפילו לחיות ממש. 

עליזה נולדה 1.600 קילו, במאה הקודמת, ללא אינקובטור או אמצעים, אי שם באיזה כפר נידח. למרות זאת, שרדה וחיה חיים ארוכים ובריאים יחסית. אורח חייה הובילו אותה לחיים מחוץ למסגרות החברתיות הרגילות הקונבנציונליות. תמיד הייתה שונה מאחרים, לא ממש השתלבה חברתית וזה אף פעם לא הפריע לה. היה לה עולם פנימי עשיר מאוד, אהבה מוסיקה על שלל גווניה, הייתה אמנית בנפשה ומכל דבר עשתה יצירת אומנות. אהבה את הטבע יותר מכל דבר ולמראה השמיים הכחולים או פרח קטן מבצבץ במדרכה יכולה הייתה לפרוץ בבכי של התרגשות הודיה ושמחה. 

החברה האנושית – https://delight.co.il/ , למעט ילדיה שלה, אף פעם לא חסרה לה ותמיד מצאה מה לא בסדר אצל האחרים, אף פעם אף אחד לא ממש התאים לה והעדיפה להיות לבד ללא חברים, שכנים או חברה קרובה. האופי הסוליסט שלה התאים בדיוק לאורח חייה ולקשרים חברתיים לא היה מקום או צורך. כל ניסיונותיה לקשור קשרי חברה כנהוג, תמיד הסתיימו מהר וללא הצלחה. ככל שכוחה היה עמה לא הייתה לה סיבה לרצות להיות בחברת אנשים למרות שהייתה תמיד מאוד חברותית אדיבה ונחמדה לכולם. 

בערוב ימיה, בתחילת שנות השמונים לחייה, החל שינוי בתפיסתה ופתאום החלה לחפש קשרים חברתיים עמוקים יותר עם שכניה או מכריה והרגישה צורך בחברת אדם מידי פעם. היא פתאום החלה להרגיש בודדה. גם הפעם כל ניסיונותיה הסתיימו מהר, אבל הפעם לא בגלל שהם לא התאימו לה ובפעם הראשונה אולי בחייה הרגישה שהיא לא מתאימה להם, שהיא יוצאת הדופן כאן, היא כבר לא יכלה להתאים את עצמה לנורמה ולהשתייך לכלל, אופייה יוצא הדופן עם תכונותיה ועקרונותיה המיוחדים עיצבו אדם בודד במובן הייחודי. במשך כל חייה זה לא הפריע לה במאומה, אך עכשיו, כשהיה לה רצון להשתלב בחברה כבר לא הצליחה לשנות את אופייה הסוליטרי. עצוב או לא, לא נשפוט, רק נבין שאנו חיה חברתית והחברה חלק מאתנו נרצה או לא ואנו לא יכולים להתכחש למהותנו כיצור חברתי והחברה חשובה לקיומנו ולבריאות נפשנו.