תהליך הוצאת היתר בניה בישראל לעומת העולם

  • by

רבים מאיתנו מחפשים להרים את רף המחייה שלנו בכל פעם טיפה, חלק מאיתנו עושים זאת כאשר קרן השתלמות או פיקדון משתחררים, אז יש לנו את ההזדמנות לשדרג את הבית, את הרכב או לבצע שינוי כללי שלפני כן לא יכולנו לעשות. שינויים אלו בישראל נעשים לרוב על ידי שיפוצים ביתיים שבלא מעט מהמקרים מצריכים גם היתרי בנייה שונים, ואלו ניתנים על ידי הועדה לתכנון מקומי או הועדה המחוזית. כיום בישראל אושרו מעל ל50 אלף היתרי בנייה שונים, אך נראה כי ישנה ירידה במהלך השנה האחרונה ומה שמביא לא מעט ביקורת מגורמים שונים בענף הבנייה. אז האם תהליך הוצאת היתר בניה גדול יותר ממדינות אחרות בעולם? האם בסינגפור מחכים פחות זמן לאיזה שינוי מרענן במרפסת הבית?

משך הזמן וההליך

ההליך בישראל דורש לא מעט זמן וכחלק מכך הוא מתחלק ל3 שלבים וזאת במידה והבקשה שלכם תהיה מותנית באישור רק הועדה המקומית. השלב הראשון הוא איסוף מידע אודות הקרקע עליה אתם רוצים לבצע שינוי, לאחר מכן יש להכין את הטפסים הרלוונטיים ותוכנית מפורטת בנוגע לכל השינויים שאתם מבקשים לבצע בנכס. לאחר כל אלו יהיה עליכם לשלוח את הטפסים והתוכניות אל מהנדס העירייה, לשלם אחוז אגרה שיקבע על ידו ורק לאחר מכן הבקשה שלכם תעלה אל ועדת הבנייה המקומית לדיון.  כיום מציעים המשרדים הממשלתיים 3 מסלולים שונים הראשון הוא מסלול הקלות, אשר היה אמור להמשך הרבה פחות זמן מהממוצע כיום שעומד על 407 ימי המתנה. המסלול השני הוא המסלול המקוצר, שאמור היה לעמוד על 60 ימים מיום שליחת הבקשה, אך הממוצע כיום עומד על כ144 ימים. אבל אם בחרתם במסלול הקצר, שאמור לקחת עד 90 ימים, ככל הנראה תמתינו בממוצע כ276 ימים.

איך זה בחול?

ההליכים הבירוקרטים אכן שונים ממדינה למדינה, החישובים, כוח האדם ומרווח השטח אולי מאפשרים לחלק מהמדינות השונות להעניק היתרי בנייה בצורה מהירה יותר משל ישראל, אולי. אבל כשאנו רואים כי סינגפור היא מבין המדינות המובילות בהיתרי בנייה, וזמן המתנה ממוצע לקבלת היתר עומד שם על כ35.5 ימים, אפשר להגיד שבהחלט אולי קצת הגזמנו. במרוקו, דנמרק, ירדן ופינלנד ממוצע זמן המתנה להיתר בנייה נע בין 58 ימים עד 66 ימים. אפשר לומר כי ההבדלים אכן משמעותיים, גם ביחס לשטח וגם ביחס לימי ההמתנה.