איסוף נתוני אשראי של חברות

  • by

חוק דירוג נתוני אשראי נכנס לתוקפו כבר בשנת 2019 והוא משפיע כל רוב האזרחים במדינה, הוא נמדד ומדורג על ידי לשכות האשראי השונות בארץ אשר מקבלות את המידע דרך בנק ישראל. המידע הזה כולל את כל ההיסטוריה הפיננסית שאותה ביצענו בחשבון הבנק שלנו, החל ממתן צ'קים ועד להלוואות וכרטיסי אשראי שהיו ברשותנו. אבל אל תדאגו לא רק אתם מדורגים כאן, אלא גם מרבית החברות הגדולות במשק הישראלי ובעולם בכלל. אלו נמדדות כל שנה על פי מגוון רחב של נתוני אשראי ומדדים נוספים אשר קובעים בסוף השנה את הדירוג האשראי של החברה ואת היכולת הפיננסית שלה. דירוג זה נחשב ליוקרתי במיוחד ומתבצע על ידי כמה חברות שונות בארץ. 

למה זה נועד?

בדיוק כמו דירוג האשראי של האזרחים אשר דואג לשקף את היכולות הפיננסיות שלהם, כך דירוג אשראי של חברות אמור לשקף את היכולת הפיננסית של החברה. אלא כאשר אנחנו מדברות על חברות ייתכן ומדובר בלא מעט כסף, דבר שלא רק מחייב את הבנקים וחברות האשראי השונות לקבל את המידע ולדעת כיצד להתנהל עם העסק אלא גם עם המשקיעים. נתוני אשראי אלו אמורים גם לספק מידע האם החברה יכולה לגייס כספים בשוק ההון ולהנפיק איגרות חוב במקרה של דירוג גבוה, וכך יוכלו גם להצטרף המשקיעים או לחילופין חברות האשראי לספק הלוואות וכלים פיננסים בצורה משתלמת יותר לחברה. 

איזה מידע מועבר? 

לשכות האשראי אשר אחראיות על דירוג אשראי לחברות המבצעות סקירה עבור לא מעט פרמטרים שונים של החברה, אך הראשונה שבהם מתבצעת על ידי פגישות עם ההנהלה על מנת לקבל תמונת מצב מפיהם. יחד עם זאת נאספים דוחות החברה ונעשית הצלבה בין המידע ולבסוף נעשים גם חישובים מתמטים וסטטיסטים רבים, על מנת לקבל הערכה לסיכונים, התחייבויות והצמיחה של החברה בעתיד. אך מלבד כל אלה נבדקים גם כן מדדים שונים הקשורים לשוק החברה כמו יחסים פיננסים של החברה, רגולציה ומחזור העסקים של הענף אליו משתייכת החברה. כל אלו יקחו חלק בחישובים הרבים על מנת לספק דירוג אשראי תואם ומדויק של החברה.  למידע נוסף בנושא – https://www.dbisrael.co.il/db-experts/articles/business_intelligence/

שינוים בדירוג האשראי

ישנן לא מעט סיבות אשר יכולות להוביל לשינויים בדירוג האשראי, כמובן מלבד התחייבויות שהחברה אינה עומדת בהם יכולים להשפיע על הדירוג עוד מגוון רחב של היבטים שונים. החל מהיכולת של החברה להתאים את עצמה להתקדמות טכנולוגית, כמו שאנו יכולים לראות לא מעט חברות שונות בין אם בנק או סופר, לכולם כיום יש אפליקציה משלהן. הדוגמא הזו למשל היא הוכחה לניסיון לדירוג אשראי, בדיוק כמו שינויים קיצונים בשוק ההון והתגובה של החברה, אשר תעיד את החוזק הפיננסי שלה.